GezondheidGezondheid

Wat is pronatie?

Wat is pronatie bij joggers en hardlopers?

Hoewel stappen, lopen en joggen eenvoudige begrippen lijken is het toch iets meer dan gewoon een paar schoenen aantrekken. Wist je dat er zelfs hele boeken artikels en lezingen gegeven zijn over allerlei details van pronatie? En bij uitbreiding het belangrijkste apparaat dat je nodig hebt tijdens het sporten namelijk je voeten?

De hele afzet, gewone afzet, pas bij voetboog zijn misschien begrippen waarvan je nog nooit gehoord hebt maar indirect komen deze allemaal boven als je een paar schoenen in de winkel probeert. Deze begrippen zijn allemaal belangrijk voor het belangrijkste element namelijk de pronatie van je voet.

Wat is pronatie nu eigenlijk? Pronatie is de natuurlijke zij aan zij beweging van je voet.
Als je begrijpt wat pronatie is dan weet je dat deze beweging bepaald hoe goed je voeten schokken gaan absorberen en je gelijkmatig van de grond duwen. 

Als je je voeten te ver naar binnen of naar buiten rolt dan kan je energie verspillen maar nog erger, ook letsels oplopen. Daarom zijn schoenen belangrijk bij elke vorm van pronatie.

Het lijkt misschien allemaal overweldigend, maar maak je geen zorgen. Als je nog maar net begonnen bent met lopen of joggen dan kan je onderstaande tips gebruiken om je te helpen met kiezen van de juiste schoen.

Verschillende pronatie types

wat is pronatie en zijn de verschillende types? Afhankelijk van verschillende zaken zoals je pas en voet boog, kan je één van de drie soorten pronatie hebben.

  • Normale of neutrale pronatie. Neutrale pronatie is wanneer je voet ongeveer 15 procent van nature naar binnen rolt, waardoor deze schokken kan absorberen en je enkels en benen goed uitgelijnd blijven. Hierdoor ben je minder vatbaar voor veelvoorkomende blessures die voorkomen bij andere pronatie types.
  • Onderpronatie (ook wel supinatie genoemd). Onderpronatie treedt op wanneer je voet vanaf de enkel naar buiten rolt en druk uitoefent op de buitenste tenen. Het treft meestal iemand met hogere voet bogen en kan achillespeesontsteking, plantaire fasciitis, enkelverstuikingen, scheenbeenspalken, iliotibiaal bandsyndroom en andere shockgerelateerde verwondingen veroorzaken.
  • Wanneer je voet meer dan 15 procent naar binnen of naar beneden rolt, wordt dit overpronatie genoemd. Voeten met deze overpronatie worden in de volksmond ook nog al eens ‘platvoeten genoemd’. Dit kan het iliotibiale bandsyndroom veroorzaken, wat de buitenkant van de knie pijn doet.
wat is pronatie

Hoe kan je je pronatie type bepalen

Omdat de juiste voetbeweging voor velen subjectief is. Wat is pronatie en hoe kan je nu precies weten hoe 15% van je voet uitrollen aanvoelt? Waarschijnlijk heb je hulp nodig van buitenaf om te bepalen in welke categorie je valt.

  • Ga naar je plaatselijke gespecialiseerde schoenwinkel, waar de medewerkers je vorm kunnen analyseren terwijl je op een loopband stapt of loopt.
  • Omdat gespecialiseerde schoenwinkels bij wijze van spreken met uitsterven bedreigd zijn kan je ook contact nemen met een van onze pedicures. Zij kunnen door je schoen te bestuderen eventueel al bepalen of je last hebt van over- of onderpronatie. Bij ernstige pronatie kan je pedicure je ook doorverwijzen naar een podoloog.
  • Een podoloog zal een uitgebreider onderzoek doen en je laten rondstappen om je “gang” te bestuderen. Deze gaat ook kijken naar je voetafdruk en je voetboog om te zien hoe je gewicht op je voeten drukt als je wandelt.
  • Je kan zelf ook eenvoudig bepalen of je last hebt van pronatie. Neem een oud paar schoenen en kijk onderdanen hoe ze afgesleten zijn. Zijn ze aan de binnenzijde afgesleten wil dat zeggen dat je voeten naar binnen kan en dan heb je last van overpronatie. Zijn de schoenen echter aan de buitenzijde afgesleten dan heb je last van onderpronatie.

Het belang van het vinden van de juiste schoenen

Wat is pronatie is intussen geen vraag meer voor jou? Waarschijnlijk weet je ook al in welke pronatie “groep” je zit. Nu kan je dus op zoek naar de juiste schoenen.

Het dragen van de juiste schoenen is enorm belangrijk om blessures te voorkomen. Als je schoenen draagt die niet genoeg stabiliteit bieden, niet de juiste maat hebben of gewoon niet comfortabel zijn, verander je je stapvorm en stijgt de kans op blessures.

Dat gezegd zijnde, elk paar schoenen is gemaakt met verschillende materialen, ondersteuning en zelfs luchtkussens om de rollende beweging naar binnen of naar buiten te corrigeren.

Personen met onderpronatie hebben bijvoorbeeld een schoen met ondersteuning aan de  buitenkant maar ook voldoende hielondersteuning om de voet in evenwicht te houden als die naar buiten rolt.

Terwijl personen die last hebben van overpronatie op zoek moeten gaan naar een schoen met maximale stabiliteit voor de binnenzijde, dus een stevige tussenzool en meer gestructureerde demping onder de hiel.

Zelfs als je een normale pronatie hebt en waarschijnlijk in het bezit bent van schoenen die comfortabel zitten kijk je toch best uit naar neutrale schoenen. Dit betekent dat de demping is gepositioneerd om een natuurlijke voetbeweging mogelijk te maken en deze niet naar de ene of de andere kant zal duwen, zoals bij de andere soorten corrigerende schoenen.

Als last hebt van plantaire fasciitis, achillespeesontsteking, problemen met de IT-band of andere aandoeningen, kan dit eenvoudigweg het gevolg zijn van het niet dragen van de juiste schoen.

De eerste keren dat je gaat wandelen, lopen of joggen, voelt je de pijnt misschien niet, maar naar mate je meer gaat sporten kunnen er kwaaltjes optreden.

wat is pronatie

De juiste loopschoen

Pronatie komt meer voor dan je zelf wel denkt. Daarom hebben veel schoenmerken schoenen
ontworpen, maar ook op de markt gebracht, om de balans in je voeten te corrigeren.

De juiste schoenen moeten totaal onopvallend aanvoelen. Als ze een beetje te groot, te klein, te breed of een beetje te krap aanvoelen blijf dan verschillende paren proberen tot je de juiste schoenen gevonden hebt.

GezondheidGezondheid
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on print
MEER LEZEN
GezondheidGezondheid

Ontvang de laatste adviezen en tips nu ook per mail.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on pinterest

Deel deze pagina

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on pinterest