GezondheidGezondheid

Slapende voet

Wat is een slapende voet?

Wanneer je last hebt van een slapende voet, heb je een verdoofd of tintelend gevoel in je voet, ook wel tijdelijke paresthesie genoemd.

Een slapende voet voelt soms ook wel iets aan alsof er spelden of naalden in je voet gestoken worden. Het gebeurt meestal wanneer irritatie of compressie van de zenuwen de verbinding tussen je hersenen en de zenuwen in je voet verbreekt.

Het gebeurt dan meestal ook als je gedurende een lange tijd in dezelfde houding zit. Meestal is het dan als je met één been onder het andere been zit of als je de benen kruist. Het is niet schadelijk omdat de verbinding tussen je zenuwen en hersenen snel wordt hersteld als je van houding verandert.

Meestal is een slapende voet geen reden tot bezorgdheid. Je voelt dan misschien wel een tintelend gevoel of lichte pijn maar de duur meestal maar een korte periode. Het kan echter soms wel wijzen op een onderliggende aandoening.

Ondervind je enkele tips om erachter te komen waarom je last hebt van een slapende voet en hoe je de slapende voet kan “wakker maken”.

7 tips om je slapende voet wakker te maken

De meeste technieken houden in dat je de druk van je voet gaat halen om op die manier de bloedstroom te stimuleren. Zodra je de druk van je voet hebt gehaald worden de zenuwen niet langer samengedrukt en kan het gevoel je voet terugkeren.

1. Enkels en tenen buigen

  • Plaats je voet in een comfortabele houding.
  • Buig je tenen enkele keren heen en weer.
  • Beweeg je enkel zijwaarts, voorwaarts en achterwaarts.
  • Draaien enkel in het rond in beide richtingen of doe enkele stretchoefeningen.

2. Verander je houding

  • Verander je houding zodat de druk op je voet vermindert.
  • Als je gekruist zit verander dan zeker van houding of haal je voet onder je been uit.
  • Vind een gemakkelijke houding die ook comfortabel zit en lijkt een beetje tot het gevoel in je voet terugkeert.

3. Wandel rond

Vermijd wandelen terwijl je last hebt van een slapende voet. Zodra je voet terug gevoelig is sta dan ook en ga enkele minuutjes wandelen om de bloedcirculatie te bevorderen.

4. Massage

Een voetmassage kan helpen om terug gevoel in je voet te krijgen en de bloedcirculatie in je voet te stimuleren.

Zorg voor cirkelvormige bewegingen om het slapende deel zachtjes te masseren. Dit stimuleert de bloedsomloop en stimuleert zenuwen en spieren.

Ook preventieve massages kunnen zorgen voor minder slapende voeten omdat de bloedsomloop in je voeten gestimuleerd wordt.

Massage tips

Gebruik etherische oliën voor een massage of als je echt preventief zorg wil dragen voor je voeten dan kan je gebruik maken van een voetmassage apparaat.

5. Draag aangepaste schoenen.

Strakke of slecht passende schoenen zijn zeker uit de boze. Bij een slapende voet maak je best je veters boos of nog beter doe je schoenen uit moest het lukken. Zorg daarom altijd voor goed passende schoenen.

Je kan ook steunkousen dragen om de doorbloeding van je voeten te stimuleren.

6. Yoga

Door middel van yoga krijgen de bloedcirculatie in je voeten stimuleren. Er zijn verschillende yogahoudingen die helpen om de bloedcirculatie te stimuleren en op die manier een slapende voet te voorkomen.

Je kan eenvoudig zelf meer leren over yoga.

7. Warmte aanbrengen

Maak gebruik van een warmtebron zoals bijvoorbeeld een kersenpitkussen om:

  • een ontspannen gevoel te creëren
  • onaangenaam gevoel in je voet te verminderen
  • je bloedsomloop te verbeteren
 

Naast een kersenpitkussen zijn er nog andere mogelijkheden om je voet warmte te geven zoals bijvoorbeeld een voetbad. Je kan dit voetbad eventueel combineren met epsom zout, je leest alles over epsom zout in dit artikel.

slapende voet

Hoe kan ik een slapende voet vermijden?

Het is steeds een uitdaging om een comfortabele zittende of staande houding aan te nemen. Maar er zijn echter wel dingen die je kan doen om te voorkomen dat je een slapende voet krijgt

Besteed aandacht aan je lichaam

Let op de tekenen die je lichaam geeft bij een bepaalde houding. Vooral als je bijvoorbeeld geconcentreerd aan het werk bent zou het kunnen gebeuren dat je voet in slaap valt zonder dat je het beseft.

Zodra je merkt dat je last krijgt van een slapende voet verander je best je houding, je staat op of je loopt een beetje rond.

Dit kan allemaal een hele uitdaging zijn als je de hele dag zittend werk verricht. Daarbij is het niet enkel voor mensen met een kantoorbaan, denk ook maar aan kleuterjuffen die op te lage stoeltjes of zelfs op de grond zitten.

Verander regelmatig van positie

je kan best elk uur even rechtstaan, een beetje rondwandelen, stretchen of enkele lichte oefeningen gedurende 5-10 minuten.

Het is ook nog goed voor je algemene gezondheid als je regelmatig rechtsstaat en beweegt.

Pas je werkplek aan

Wessel regelmatig je houding op je werkplek als de mogelijkheid zich voordoet.

Tegenwoordig heb je reeds burelen waaraan je zowel zittend als staand kan werken. Er zijn ook mensen die een zitbal kiezen boven een bureaustoel.

slapende voet

Wat is de oorzaak van een slapende voet

Als je een slapende voet hebt dan voelt het alsof je voet tijdelijk gevoelloos is en tintelingen in je voet veroorzaakt.

De hoofdreden is een abnormale zenuwfunctie die veroorzaakt wordt als je langdurig op je voet zit of je voet in een bepaalde positie houdt.

Als je op je voet zit kan het zijn dat de zenuwen in je voet worden samengedrukt. Hierdoor kan het zijn dat de verbinding met je hersenen verbroken wordt omdat de zenuwen geen “berichten” naar je hersenen kunnen sturen. Wanneer deze verbinding wordt verbroken kan het zijn dat je tijdelijk het gevoel in je voet kwijt bent.

Het kan ook zijn dat je last krijgt van een slapende voet als jij je voeten omhoog legt, bijvoorbeeld op een kussen.

Er zijn ook onderliggende medische oorzaken die kunnen zorgen voor een slapende voet daarbij denken we onder andere aan diabetes, infecties, MS maar ook hart en vaatziekten

Eer zijn een paar redenen waarom een slapende voet een reden tot bezorgdheid kan zijn, en wanneer je best je huisarts contacteert:

  • langdurige gevoelloosheid of tintelingen
  • abnormaal gevoel in uw voeten
  • moeite met staan of lopen
 

Als je vaak een slapende voet hebt, kan dit duiden op een onderliggende medische aandoening die bekend staat als perifere neuropathie. Perifere zenuwaandoeningen zoals diabetes type 2 kunnen leiden tot perifere neuropathie die vaak eerst de zenuwen in je voeten (en handen) aantast.

Terwijl tijdelijke paresthesie het gevoel is van gevoelloosheid of tintelingen, is perifere neuropathie gerelateerd aan de zenuwen van het perifere zenuwstelsel, die zich buiten de hersenen en het ruggenmerg bevinden

slapende voet

Besluit

Een slapende voet, is normaal gesproken niet iets om je zorgen over te maken.

Als je vaak last hebt van een slapende voet moet je wellicht meer bewegen zodat je niet te lang in dezelfde houding blijft.

Ga niet op je voeten zitten of plaats je voeten niet in een houding waardoor ze de kans lopen om in slaap te vallen.

Meestal gaat een slapende voet vanzelf weg zodra de compressie en de bloedstroom zijn hersteld. Je kan dit proces eenvoudig versnellen met de bovenstaande tips op deze pagina.

GezondheidGezondheid

About peripheral neuropathy. (2019). mskcc.org/cancer-care/patient-education/about-peripheral-neuropathy

Diabetic neuropathy. (n.d.). diabetes.org.uk/guide-to-diabetes/complications/nerves_neuropathy

Sarısoy P, et al. (2020). The effect of foot massage on peripheral neuropathy-related pain and sleep quality in patients with non-Hodgkin’s lymphoma [Abstract]. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33060497/

 

Shmerling RH. (2020). Hands or feet asleep? What to do. health.harvard.edu/blog/hands-or-feet-asleep-what-to-do-2020022118924

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on print
MEER LEZEN
GezondheidGezondheid

Ontvang de laatste adviezen en tips nu ook per mail.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on pinterest

Deel deze pagina

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on pinterest